اولین سمینار دانشجویی مقطع کار‌شناسی رشته پروتز‌های دندانی در روز‌های پنجشنبه و جمعه مورخ ۴و۵ مهرماه ۱۳۹۲ در سالن شهید هدایت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر محمدحسین پدرام، دبیر علمی سمینار، به بیان اهداف و روند برگزاری سمینار و جایگاه این حرفه در سایر نقاط جهان و اهمیت رشته پروتزهای دندانی در روند درمان بیماران و تاثیر آن بر افزایش کیفیت درمان‌های دندانپزشکی کشور و نیاز به ارتقا این رشته در مقاطع ارشد و دکتری پرداخت.
سپس دکتر مصفا، استاد پیشکسوت علوم دندانپزشکی، با جملاتی نغز و پندآموز و مانند گذشته به حمایت همه جانبه از رشتهی پروتزهای دندانی صحه گذاشت.
در ادامه فرید هاشم‌نژاد، دبیر اجرایی اولین سمینار علمی سراسری دانشجویان پروتزهای دندانی، پس از تشکر از حمایت‌های بی‌دریغ، دکتر پدرام، دبیر علمی سمینار، دکتر فاضل و هیئت مدیره جامعه دندانسازان ایران و اصحاب مجله دندانسازان حرفه‌ای، درباره نحوه برگزاری این سمینار توضیحاتی مختصر ارائه کردند که از مهم‌ترین نکات قابل ذکر آن اشاره به همکاری قریب به ۵۰ نفر از دانشجویان این رشته از ۹ آموزشکده سراسر کشور (به ترتیب حروف الفبا: اصفهان، ارتش، آزاد، بهشتی، تبریز، تهران، سبزوار، گرگان و یزد) با پرداختن به شعار اخلاق و هویت حرفه‌ای از مسئولین حاضر جهت نیاز به ارتقای تحصیلی به کار‌شناسی ارشد و دکتری درخواست بررسی شد.

همچنین حسین چاقری، ریاست هیئت مدیره جامعه دندانسازان ایران به ایراد سخنرانی پرداخته و ضمن تقدیر از اجرای چنین سمینار با شکوهی توسط جوانان این رشته و اعلام حمایت از چنین رویداد علمی در رشتهی پروتزهای دندانی نیز بار دیگر از مسئولین حاضر به ویژه ریاست محترم دانشکده دندانپزشکی جناب آقای دکتر فاضل درخواست رسیدگی به مشکلات دانشجویان به ویژه در شهرستان‌ها و امکان ادامه تحصیل و ارتقای سطح علمی دانشجویان در مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری را خواستار شد.
سپس دو نفر از دانشجویان (محمدرضا تاج و اصغر شاکری) به نمایندگی از حدود ۶۰۰ دانشجوی مشغول به تحصیل رشتهی پروتزهای دندانی در سراسر ایران باخواندن دو بیانیه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات و آینده نگری دربارهٔ این رشته پرداختند.
در این مراسم دکتر فاضل با سخنرانی خود شروع رسمی اولین سمینار علمی سراسری دانشجویان پروتزهای دندانی را اعلام کرد. وی با تبریک و ارزشمند خواندن چنین محفل علمی که برای اولین بار در میان دانشجویان رشتهی پروتزهای دندانی روی داده است به چندی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان و کمبود‌ها پاسخ دادند و از اهمیتهای این رشته در حوزهی دندانپزشکی صحبت کردو دانشجویان را به داشتن تلاشی مستمر برای بهبود شرایط این رشته دعوت کرد و در پایان وی از طرف دانشجویان، دکتر پدرام را به جایگاه دعوت کرده و از ایشان به پاس تمامی تلاش‌ها و خدمات طولانی و بی‌دریغ تجلیل به عمل آورد.

پس از مراسم افتتاحیه و پذیرایی، سمینار به طور رسمی با رویکردی کاملا علمی آغاز شد. لازم به ذکر است سمینار به دو بخش، سخنرانی‌های علمی و پوسترهای علمی که همگی منتخب موضوعات روز علوم تخصصی لابراتواری می‌باشند، تقسیم گردید. طبق جدول علمی سمینار که پس از بررسی مقالات ارسالی دانشجویان (در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۹۲ با حضور اساتید تخصصی پروتزهای دندانی از دانشکده‌های مختلف) تهیه و تنظیم شده بود، در بخش سخنرانی هفت پانل علمی در موضوعات استتیک، پروتزهای متحرک مقدماتی و اکلوژن، ایمپلنت و اتچمنت، پروتزهای متحرک پیشرفته و پژوهشی، ارتودنسی، تکنیکهای لابراتواری و مواد دندانی و پروتزهای ثابت و اکلوژن با ۲۵ سخنران علمی قرار گرفت که برای هر سخنران حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وقت سخنرانی در نظر گرفته شد. سخنرانی‌های هر پانل به ترتیب از مطالب مقدماتی به پیشرفته مرتب شد و نکته حائز اهمیت این است که سخنرانان این سمینار از میان دانشجویان ترم دو تا ترم هشت (پیوسته و ناپیوسته) از سراسر کشور برگزیده شدند که اتخاذ این تصمیم امکان در جریان قرار گرفتن طیف وسیع و حداکثری دانشجویان این رشته با روند برگزاری علمی و شرایط ارائه مقاله و امکان رشد و بلوغ علمی در عرصه‌های علمی آتی را فراهم ساخت. شورای علمی پانل‌ها نیز به طور کامل از میان استادان آموزشی تخصصی لابراتواری دانشکده‌های دارای رشتهی پروتزهای دندانی برگزیده شدند. و بخش علمی دیگر این سمینار که ارائه مطالب به صورت پوسترهای علمی بود با تلاش حدود ۱۷ نفر از دانشجویان این رشته با توجه به فرصت کمی که در اختیار این عزیزان قرار گرفته بود، ۱۳ پوس‌تر علمی به سمینار راه پیدا کرده و مورد توجه تمامی شرکت کنندگان و به خصوص اساتید محترم، قرار گرفت. در بین سخنرانان این سمینار ۶ مقالهی علمی ارائه شده به صورت مقالات پژوهشی بوده که این عزیزان مشاهدات و نتیجه گیری‌های آزمایشگاهی خود را با ارائه نمونه و شواهد آزمایشگاهی و طبق اصول تحقیقات آزمایشگاهی به سمع و نظر مخاطبین رساندند که بسیار مورد توجه اساتید حاضر در سالن و شورای علمی پانل قرار گرفت. در این سمینار به تمامی سخنرانان و ارائه دهندگان پوس‌تر علمی گواهی شرکت در سمینار اعطا شد.

در طول برگزاری سمینار ۳ سوال علمی همزمان با روند برگزاری سمینار مطرح شد تا میزان مشارکت علمی سایر شرکت کنندگان در این سمینار ارتقا پیدا کند. از نظر شورای برگزاری این سمینار با توجه به اینکه از ابتدا شورای سیاست گذاری نهاد دانشجویان پروتزهای دندانی در کنار بحث افزایش سطح علمی دانشجویان، افزایش سطح عملکرد مدیریتی و اجرایی دانشجویان این رشته را نیز مطرح کرده و در دستور کار نحوهی برگزاری خود قرار داده بود، به این ترتیب دبیر اجرایی سمینار و کلیهی بخش‌های اجرایی این سمینار پیش از برگزاری و در دو روز برگزاری در هفت کمیته، کاملا به صورت دانشجویی اداره و مدیریت شد. پس از برگزاری آخرین پانل روز دوم جلسهٔ دفاع از پوسترهای علمی با حضور اساتید در مدت زمان یک ساعت صورت پذیرفت و سپس ارزیابی‌ها نسبت به هر پوس‌تر در اختیار شورای برگزاری جهت انتخاب سه پوس‌تر بر‌تر قرار داده شد. پس از پایان جلسه دفاع پوسترهای علمی از ساعت ۱۴: ۰۰ لغایت ۱۵: ۳۰ نشست ویژه دانشجویان با حضور مسئولین محترم دانشکده‌ها، روسای آموزشکده‌ها و مربیان و اساتید لابراتواری در سالن ۴۰۰ نفره شهید هدایت دانشکده دندانپرشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور رسمی آغاز شد. در این جلسه تمامی نمایندگان کل ۹ دانشکدهی دارای رشتهی پروتزهای دندانی در زمان خود به بیان مشکلات جز به جز محل تحصیل خود پرداختند و از مسئولین پاسخ و ارائه راه حلی در جهت برون رفت از این مشکلات را خواستار شدند.

در ادامه دکتر پدرام و چاقری برای ارائه پاسخ به دانشجویان در جایگاه حاضر شدند و در پایان نشست فرید هاشم‌نژاد، دبیر نهاد دانشجویان پروتزهای دندانی از دانشجویان تقاضا کرد که با حفظ اخلاق و هویت حرفه‌ای خود سرآغاز یک تغییر بزرگ باشند و اولین تغییر را در سطح علمی خود و در ‌‌نهایت در بالا بردن سطح علمی سمینارهای بعدی به وجود آورند، که این خود راهی برای امکان ایجاد ارتقای سطح علمی این رشته در مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های سراسر کشورباشد. پس از این نشست ویژه جشن اختتامیه اولین سمینار علمی سراسری دانشجویان پروتزهای دندانی با حضور اساتید و مدعوین و دانشجویان رشتهی پروتزهای دندانی در سالن شهید هدایت دانشکده دندانپزشکی برگزارشد و دکتر پدرام، دبیر علمی سمینار، همت بلند دانشجویان سراسر کشور به ویژه دانشجویانی که از شهرستان آمده بودند را ارج نهاد و دانشجویان را به تلاش بی‌وفقه و داشتن اخلاق و هویت حرفه‌ای در تمام مراحل زندگی دعوت کرد.

سپس فرید هاشم‌نژاد، دبیر اجرایی سمینار، این روز را به مانند قرارگیری در ابتدای یک مسیر طولانی که می‌تواند به پایانی بس زیبا و آرمانی رسد، خواند و از لزوم اجرای مدون این سمینار سخن گفت و حکم دبیر اجرایی دومین سمینار علمی سراسری دانشجویان پروتزهای دندانی را قرائت کرده کف در این حکم، هانی شکوری که یکی از فعال‌ترین دانشجویان در گروه اجرایی اولین سمینار بودند را به این مقام منصوب کردند، سپس دبیر اجرایی دوم به بیان دیدگاه‌های خود جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر سمینار دوم پرداخت. در ادامه از دکتر ماهگلی، دانشور و دکتر سربازی به پاس حمایت‌ها و شرکت به عنوان شورای علمی بررسی مقالات در جلسات تجلیل به عمل آمد و به سه سخنران بر‌تر و ارائه دهندهی پوس‌تر علمی بر‌تر لوحهای افتخار و جوایر ارزنده تقدیم شد و در انت‌ها از دانشجویان فعال در شورای برگزاری این سمینار نیز تقدیر و تشکر صورت پذیرفت. پس از برگزاری آئین اختتامیه، با برگزاری جشن اختتامیه (اجرای موسیقی زنده توسط دانشجویان رشتهی پروتزهای دندانی، پخش کلیپ طنز با بازی دانشجویان این رشته و اجرای مسابقه در سالن و…) و گرفتن عکس دسته جمعی جهت یادبود، آخرین لحظات اولین سمینار علمی سراسری دانشجویان پروتزهای دندانی سراسر کشور رقم خورده و پایان پذیرفت.

* منبع: روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران